Böter i Europa

Publicerat den av
Böter på Rutan

Böter vid Fortkörning

Böter vid fortkörning. Det här är inte så kul, när det inträffar. Men det är oerhört lätt att man ibland är lite tung på högerfoten, och frågan är ju då vad som händer? Oftast är det enkla svaret att det blir hål i kassan, det vill säga böter. Men var är det då bästa att köra för fort, om man har i tanken att det ska kosta minst?

Enklaste svaret är:



Håll hastigheten, men det var inte det som var frågan. Så jag har kollat runt lite, för att åtminstone försöka skaffa mig en uppfattning om vad det koster där ute i Europa. Kör du för fort i Sverige, så svider det numera ganska ordentligt. Jag minns min första fortkörning, slutet av 1970-talet. den kostade 150 sek, och jag körde 65 på en 50-väg. Mina andra fortkörning i Sverige var för några år sedan, en fartkamera som dök upp där mitt i skogen, på en 80 väg. Jag vill minnas att jag höll strax över 90, och det renderade i 2400 spänn. Dessutom var kortet, jag fick, inte till belåtenhet. Det tror jag i och för sig att man skiter fullständigt i. De identifierade mig, och det var min bil, så peta in pengarna.
Vad händer om jag inte betalar mina böter
Numera finns det en överenskommelse mellan länderna i EU att om ett land utfärdar böter för till exempel fortkörning, så kan de skicka brevet till bilägarens hemadress. Betalas böterna inte inom den tid man har på sig, så kan man ta hjälp av landets kronofogde, eller motsvarande, för att driva in böterna. Har det gått så långt, så har det tillkommit en massa avgifter, så är man tjurskallig och inte betalar, så kan det kosta, och då kosta ordentligt dyrt.

I Europa



Här har jag åkt på böter vid några tillfällen. I Österrike, strax efter Villach har jag lyckats med att få två bötesbelopp. Vi hade vid båda tillfällena varit på resa i Kroatien, och kör då gärna via Italien och sedan upp i Europa. Den här vägen går från gränsen strax efter Tarvisio på den Italienska sidan, och så upp till Villach, där man svänger vänster in på A10, och sedan hela vägen upp till Tyskland. Jag har noterat att det finns en gångbro över vägen, och min teori, är följande: Det sitter några personer, som lärt sig hur man hittar adressen på svenska bilar. Sedan tar dom kort på alla svenska bilar som passerar. Men lägger lite tid, letar efter ägaren till bilen, skriver ett ganska dåligt översatt brev på svenska, där man kräver bilägaren på ett ganska lågt belopp, i mitt fall €30 eller €50. Jag, och då säkert många med mig, orkar inte tjafsa så vi betalar. Lyckas man få in 25 om dagen, så har man ju mellan €750 och €1000 om dagen, som kan anses vara en hyfsad inkomst. Nu vet jag inte om det går till så, Jag har slutat köra bil i europa, och kommer därmed aldrig att få reda på hur det verkligen var.
Böter för fortkörning i Finland
Liksom i Sverige variera böterna efter hur fort du kör och på vilken väg. Men normala böter varierar mellan €160 och €200 om du kör 16-20 kilometer för fort, där hastigheten är över 60 kilometer i timmen.

Fortkörning i Tyskland



I Tyskland har jag nu lyckats skaffa mig egen erfarenhet. Drygt 10 kilometer för fort på en 50 sträcka renderade i en utgift om €20. Men i Tyskland har man en annan taktik än i Sverige. Man annonserar inte på något sätt om att det kommer en fartkamera, den bara dyker upp. I Sverige vill man ha ner hastigheten, och därför varnar man för att det kommer en fartkamera, vilket i sin tur gör att man sänker hastigheten, ofta tills man kommit förbi kameran, och jag har en uppfattning om att man håller lägre hastighet efter en fartkamera. Men det var mina tankar. Kör man för fort i Tyskland, så kommer böteslappen hem i din brevlåda ett par veckor senare, och du får verkligen tänka till med var du körde för fort.

Böter i Italien
Böter i Italien

Fortkörning i Italien


I Italien är det egentligen inte fortkörningen i sig som ger de stora problemen, utan miljözonerna. Men kör du för fort, så kan det trilla in en böteslapp. Några exempel, kör du 20 kilometer för fort kan du få en böteslapp på €160 och tar du i genom att köra 50 kilometer för fort så räkna med €500 minst. Det kan i de flesta fall även innebära indraget körkort.
Men som jag skrev, miljözonerna är hårdast. I de flesta städernas city kärnor finns det uppsatt kameror i massor. Det innebär att har du ett fordon som inte är Ok att köra där, så hamnar du på bild, och kan räkna med en lapp med en summa som ska betalas.Om du har hotell inom miljözonen, så får du köra in, men se då till att hotellet anmäler att du bor där, i annat fall kommer det böteslappar. OBS det spelar ingen roll om det är din privata bil, eller om det är en hyrbil. Ett annat problem är Italienarnas administrativa hastighet, eller brist på hastighet. Det kan alltså ta upp emot ett år innan böteslappen dyker ner i din brevlåda, då kan tiden för inbetalningen ha passerats, och du får extra avgifter. Det andra problemet är om du kör i centrum utan lov, så får du en böteslapp för varje gång du blir fotograferad. Det kan alltså bli massor med böter på bara en genomfart.
Och slutligen, skräcken. Om du parkerar i en miljözon, utan behörighet, så kan bilen vara borta dagen efter. De Italienska myndigheterna bogserar helt enkelt bort din bil, och du får hämta ut den, från ett ställe ofta en bra bit utanför staden, då mot en kraftig avgift.
I Italien finns det givetvis fartkameror, som knäpper hyfsat bra bilder, i vart fall så att din registreringsskylt kan läsas av. Du får böteslappen hem, under samma förutsättningar som ovan beskrivet.

Böter i Frankrike

Fortkörning i Frankrike



På ungefär samma sätt som i Tyskland, finns det fartkameror i Frankrike, så har man satt upp ett antal dolda fartkameror. Man är så generösa att man skickar brev till din hemadress, men till skillnad mot Tyskland, så skickar man detta på Franska. Du har då att översätta det själv, eller be någon med kunskaper i det Franska språket att översätta texten. Du har ofta en tid på dig att betala in beloppet, Gör det. I annat fall kommer det snart ett nytt brev, där avgiften har höjts ganska ordentligt, mellan €60 och €200. Dessutom kan du få krav från svenska kronofogden, som då i värsta fall gör utmätning i vanlig ordning om du inte betalar. Jag har inte varit ute för vad som händer om man överklagar detta beslut från Kronofogden. Ett vanligt beslut från kronofogden kan man ju överklaga, och då avgörs tvisten i domstol. Men ska det kallas till förhandlingar här, så kan det bli ganska kostsamt. Mitt tips är att betala så fort du får första lappen, det brukar bli billigast.

Böter i Spanien

Fortkörning i Spanien



I Spanien varierar böterna beroende av hur fort du kör, eller hur mycket du kör över gällande hastighetsbegränsning. Enligt de uppgifter jag har så kör du 10 – 20 kilometer för fort så är det €100 i böter, kör du mellan 21 – 30 kilometer för fort så blir det €120 i böter, och kör du 31 – 40 kilometer för fort så kan du räkna med €140. I Normalfallet är det inga böter om du håller dig under 10 kilometer för fort. Om du blir stoppad av polisen och du får en böteslapp, åk då till närmaste bank eller postkontor och betala in beloppet. Om du betalar inom 20 dagar, får du ofta en rabatt på 50% det vill säga halva beloppet.
Var sitter det fartkameror?
Enligt min, och några andras erfarenhet sitter det kameror där det behövs låg hastighet. Vid vägbyggen är det ofta att det finns kameror, och på 50-sträckor. Jag har ännu inte sett någon kamera på någon motorväg, men det ska du inte ta som inteckning för att de inte finns.

Riktigt grova brott


Jag måste avsluta med att påpeka att gör du bort dig ordentligt, så kan du bli av med körkortet på plats. Du får kolla med de lokala reglerna, ibland får man fortsätta att köra till närmaste parkeringsplats eller sin bostad, ibland får man inte röra bilen. Blir du av med körkortet så rapporteras det hem till svenska Trafikverket, som då beslutar om indraget ska gälla även i Sverige. Normalt så gäller detta straff enbart i det land där du blir av med körkortet.

Följ trafikreglerna



Mitt tips är lika enkelt som det är förnuftigt, se till att följa trafikreglerna, i vart fall efter bästa förmåga. Ingen kan begära att du ska kunna varenda trafikregel i varje land, men du ska inte heller utmana ödet. Och det som jag skriver om här, hastigheten, den bör du ju känna till. Där ser skyltarna ut på samma sätt oavsett vilket land du befinner dig i. Kör du i Sverige och har fått körkort här, så har du lärt dig det utseendet. Håll dessa hastigheter.