Resa till Tyskland

Detta inlägg har blivit läst 288 Gånger!

Sitter du och planerar din bil Resa till Tyskland, eller andra länder i södra Europa, så kan det vara bra att känna till de resvägar som finns. Tyskland är, tillsammans med Danmark den vanligaste vägen om du ska ta dig från Sverige och söderut i Europa. Från södra Sverige finns ett antal färjor som glatt tar dig till Norra Tyskland. Frågan är bara vilken väg du vill hamna på. Vill du direkt upp på tråkiga autobahn, så är det Rostock som är din destination. Tar du det lite lugnare så kan du åka till Travemünde, strax norr om Lübeck. Redan här har du två trevliga städer att njuta av, de gamla hansestäderna Lübeck och Kiel. Följ upp på den tyska norderkusten med Wiesmar och Rostock, så har du plockat i dig Hansekultur för ett tag framöver. De städer som jag fram till nu räknat upp når du med färjor som utgår från Trelleborg. Om du i ställer tar färjan Helsingborg – Helsingör så kan du köra i knappt två timmar innan du når Rödby och därifrån kan du på fyrtiofem minuter nå Puttgarden, väljer du att svänga vänster, strax söder om Falster och ta E55 så kommer du till den danska hamnen Gedser. Då har du Rostock, knappt två timmars färja söderut.

Resa till Tyskland

Vilken väg är smartast för resa till Tyskland?


Vilken väg som är smartast, för en resa till Tyskland, det kan jag inte avgöra för dig. Det handlar om många frågor att ta ställning till. Gillar du att åka färja, så ska du fundera på Trelleborg – Travemünde. Vill du åka så lite färja som möjligt, då väljer du Öresundsbron och StoraBältbron. Då har du resan helt färjefri, och du behöver inte passa någon tid, det enda som stänger broarna är om vädret är fört strängt. I övrigt är de öppna. En nackdel med broarna är att det är knappt tjugo mil längre än att ta färjor. Jag har kört broarna många gånger och jag tycker inte det är några problem. Vi brukar ha fikarasten på första raststället när vi passerat Stora Bälts-bron och befinner oss på Fyn. Riktigt trevligt. Till nackdelarna hör två saker, i Danmark är man numera väldigt pigga på mobila fartkameror, självklart utan någon som helst varning. Detta tillsammans med väldigt fina motorvägar gör att reskassan kan reduceras ganska ordentligt. Jag har hållit min hastighet, så jag har inte sponsrat den danska staten, men jag har ju sett hur en del svenska fordon gasar på som om de skulle med färjan. Och du kan då säkert lista ut att de flesta fartkameror jag sett i Danmark, de står på Lolland och Falster, alltså sista biten mot Rödby respektive Gedser. Ta det lugnt, du hinner, du har ofta semester, så varför stressa på denna resa till Tyskland.
Kortast färjetur får du om du tar Öresundsbron eller färjan Helsingborg – Helsingör, visserligen en färja, men ack så kort. Tjugo minuter, det är knappt du hinner med din fika. Så kör du E20/E47 till Rödby. Dör har du 45 minuter till Puttgarden. Det här är en populär väg för de som vill hämta tysk sprit. Bordershopen i Puttgarden tillhör världens största. Man ser ibland när de kör ut pallar med truckar, där pallarna är lastade med öl. Så står det någon stackars skåpbil och väntar, Jag tycker synd om dessa skåpbilar, de blir ju ofta överlastade. Nåväl det är deras problem, kanske inte så kul att möta om de nu tappar styrförmågan, det har jag i och för sig inte sett att någon gjort, däremot har jag sett en del trafikolyckor i Danmark, där det har legat ett fordon i diket, och där lasten, ett antal backar öl, ståendes vid vägkanten. Ganska tråkigt.

Finnlines från Malmö


Du kan komma till Tyskland via Malmö. Det är Finnlines som trafikerar. Går du med i deras lojalitetsklubb, så kan du komma ner under femhundra kronor för en biljett till Tyskland för bilen och alla passagerare. Nackdelen med Finnlines är att det tar sin rundliga tid, nio timmar får du räkna med. Jag skrev tidigare att turen Trelleborg – Travemünde var den som tog längst tid, men jag får backa, jag läste slarvigt, den turen tar bara åtta timmer. Så du får välja Finnlines om du gillar havsluften. Om jag plockar med flera turer från Sverige till Tyskland, så kan du åka i femton timmer, då med Stena Line från Göteborg till vackra Kiel. Väl i Kiel måste du gå något kvarter inåt staden och prova BlockHouse, en alldeles utmärkt grillrestaurang. Men det är väl antagningen inte därför du åker via Kiel, du vill vidare.

Resa till Tyskland
Här är Finnlines från Malmö på väg i Tyskland

Ett tips, ingen sprit på färjan!

Så ett tips, drick ingen sprit på färjan, gå och lägg dig i tid, och vakna utvilad. För från Kiel och söderut är det Autobahn som gäller, oftast, och ska du köra på Autobahn, då ska du vara i toppform. Ofta går det undan ganska ordentligt. Från Kiel kör du 215 en bit tills du når A7. Den går genom Hamburg, här har du ditt första problem, det brukar vara ordentliga köer. Men kommer du igenom så är det ofta fritt på A7, tills du kommer strax norr om Hannover. Jag har inte listat ut varför, men det är köer, ungefär lite söder om avfarten till Walsrode börjar det. Jag har vid något tillfälle kört upp så att jag passerar Celle, det visade sig vara en knepig lösning. Lika mycket trafik men på en vanlig landsväg, och en hel del trafikljus. Lyd mitt råd, följ inte min taktik här. När du väl passerat Hannover, så har du en riktigt lång sträcka där Autobahn är som utlovat, det vill säga, du sväljer snabbt en massa mil. Det är när du kommer långt ut i Södra Tyskland, som du måste välja, vänster, höger eller rakt fram. Kör du vänster, så hamnar du snart i Garmisch-Partenkirchen och Innsbruck. Du kan köra över Brenner passet, med lite köbildning och minst 9€ i avgift. Du kommer in i Italien, svänger du vänster så passerar du ytterligare Olympiska områden nu i form av 1956 års vinterspel, Cortina d’Ampezzo. Fortsätt nerför dolomiternas sluttningar, du kommer till den Italienska motorvägen, som har ganska saftiga avgifter. Kör till Trieste. Därifrån kan du enkelt köra in i Slovenien och så småningom till Kroatien och vidare på Balkan.

Sväng lite höger, så dyker Bodensjön upp.


Återvänder till södra Tyskland och A7, svänger du lite höger, så har du fantastiskt vackra Bodensjön, med städerna Friedrichhafen, Lindau och Konstanz, välj vilken du vill. Själv gillar jag Lindau, denna gemytliga stad, där jag firade min femtioårsdag. Befinner du dig på den östra, Tyska, sidan så har du tvärs över sjön de Schweiziska bergen på andra sidan. Man kan sitta länge på en parkbänk och bara njuta av vykortsbilderna. Härifrån kan du köra in till Schweiz, du ska bara vara lite uppmärksam om du använder deras motorvägar, det kostar 35€ oavsett hur lite eller mycket du kör.Ska du bara köra runt Bodensjön, så finns det inga motorvägar där och därmed inga vägavgifter. Resa till Tyskland.

Resa till Tyskland
Den fina hamnen i Lindau, med inseglingen och fyren i dimman.

Eller ännu mera höger, då har du härliga Frankrike


Jag återgår till A7. Svänger du kraftigare höger lite tidigare, så hittar du Frankrike, i första hand Strasburg, en EU-präglad fransk stad. Strasbourg kan du stanna och ta en lunch, och sedan lämna. Du har klassiska Alsace lite söderut. Leta dig till Colmar, den klassiska staden i detta vackra vindistrikt. Passera inga gårdar utan smyg in och plocka med dig någon flaska Reisling, så har du godsaker när du kommer hem, under förutsättning att du gillar vin. När du tröttnat på vin och Colmar så fortsätter du på de franska småvägarna, och du skaffar dig minnen hela tiden. Dijon senapsstaden, Beaune, Bourgonvinets huvudstad, Marseille Gangsterhuvudstaden i Frankrike, Cannes Filmstaden, Nice badstränderna, Monaco Casinolandet. Fortsätter du kustvägen så är du snart inne i Italien, SanRemo, blomster- och Nobel-staden, Genua Hamnstaden. Jag lovar, du kan tillbringa väldigt mycket tid i området, allt för att du börjar med att köra A7 söderut.

Resa till Tyskland
Den vackra staden Colmar i vidistriktet Alsace