Miljözoner!

Detta inlägg har blivit läst 3993 Gånger!

Det har säkert inte undgått dig vad som har hänt i den tyska domstolen i Leipzig. Domen som ger tyska städer rätt att införa nya miljökrav på fordon i citykärnorna och i andra utsatta områden. Det här är inget som är nytt, miljözoner finns redan idag i många tyska städer, och på många andra platser i länder som Österrike, Frankrike och Italien. Många flera är på väg. Det som är nytt är den stora skärpningen och hastigheten kravet införs.

Miljökraven

Om du har ett fordon som klassas i miljöklass Euro 5 eller Euro 6 så har du idag den högsta miljöklassen och kan glida in lite obehindrat i i alla miljözoner i Europa (I vart fall vad jag har läst). Du behöver visserligen anmäla det på lite olika ställen, betala lite olika avgifter här och där, men bilen är godkänd. Det som jag anser vara lite problematiskt är att man för något år sedan rekommenderade från myndigheter sida att köpa Dieselbilar. Men redan nu ska man plocka bort dessa från miljözoner och det redan inom något år. Tidsrymden hos de styrande är något begränsad. Låt mig dock klargöra att jag har absolut inget emot att man inför strängare krav på utsläpp, men det måste finnas rim och ranson i det hela.

Ny bil

Vi köpte själva en ny bil 2013. Den var skattebefriad i fem år och den miljöklassades i Tyskland i det gröna området. Den har EURO5 klass. I år, fem år senare, räknas den nästan som en miljöbov. Skattebefrielsen går ut i år, men miljödekalen sitter ännu kvar. Frågan är hur länge? Det jag har läst mig till är att man ska införa de strängare miljözonerna redan 2019, det vill säga sex år efter det att fordonet klassades som det bästa miljövalet. Det går för snabbt. Myndigheterna bör kunna ha sådan framförhållning att gemena man, som snällt följer myndigheternas rekommendationer, inte ska behöva stå där med svarte petter i handen.

Nu behöver du inte tycka så synd om mig. Vi köpte nämligen en relativt bra begagnad bensinare i EURO6 klassen. Ock så bor jag i en småstad, så jag bör inte bli drabbad. Men det är många, väldigt många andra som blir drabbade. Bara i Tyskland ska det finnas tio miljoner fordom som idag är klassade i EURO5 och som inom kort stängs ute från stadskärnorna.

Vad händer nu?

Det ska bli ytterst spännande att följa vad som händer i Tyskland, och på andra ställen. Det är inte bara i de tyska städerna Düsseldorf och Stuttgart, det konflikten handlade om, som vill införa hårdare krav. Jag har sett det mumlats i liknande ordalag på många olika platser och städer, Rom, Marseille och Stockholm för att nämna några. Jag ska försöka följa detta, och uppdaterar givetvis på respektive land så fort jag har uppgifter om förändringar. Har du åsikter, kommentera gärna.

Nya krav på utsläpp i Europa

Nya krav på utsläpp i Europa