Miljözoner i Sverige och i Europa

Detta inlägg har blivit läst 325 Gånger!

I veckan la regeringen fram förslag på att låta kommunerna införa miljözon i särskilt utsatta områden för personbilar. För tunga fordon finns det redan i några av de större städerna. För personbilarna ska det införas i första hand våra större städer. Det som jag tycker är lite märkligt är att i stort sett samma politiker sa att de aktuella fordonen (Diesel med Miljö Euro 05) var de absolut bästa fordonen att skaffa. Det har var så sent som 2015. När vi köpte vår nya bil, 2012, valde vi just Diesel för att den skulle vara det mest miljövänliga alternativet. Tjena, åter en blåsning från de ansvariga. Nu kör jag inte så där himla ofta i huvudstaden, så jag bekymrar mig för närvarande icke. Men det är kanske värt att funderar kring vem av våra politiker som är trovärdiga, och som håller sin ståndpunkt, eller tar reda på fakta innan man uttalar sig. Det är trots allt val om ett tag.

Miljözoner i Europa

Det finns redan i´dag miljözoner i ett flertal städer i Europa. Tyskland har nog flest. Sedan Italien och Frankrike. Övriga Europa har det i de största städerna. Reglerna varierar. Ibland tittar man på nummerskylten och låter de med jämn slutsiffra åka ena dagen och de med ojämn den andra dagen. I Tyskland har man vingetter som man måste köpa innan man reser. I Italien är det enbart de fast boende som får åka in i en miljözon. Naturligtvis finns det undantag, i Milano köper du din vingette och sätter på rutan.

Utforma systemet vettigt

Miljözoner finns i Athen och i Prag. Flera länder kommer att införa systemet. Ju fler olika system det finns, ju större blir förvirringen. Och, här kommer ett riktig OCH, ska man köpa en vingette till alla länder man åker i, tja då kan man knappast titta ut. Jag har inte riktig järnkoll på hur man löser kontrollen. I Tyskland och Frankrike har man Vingette, liksom i Tjeckien. Lägg därtill vägavgifter som finns, men märken i Schweiz, Österrike, Slovenien med många flera länder så förstår du att framrutan snart är full.

Miljözoner och vägavgifter i ett system

Jag tycker att man ska inför system som läser av bilens registreringsskylt, på samma sätt som man idag har trängselavgifter i Stockholm och Göteborg. I Slovakien finns ett sådant system för vägavgifter. I Polen kör man med Bizz för vägavgifter. I Tyskland ska man införa vägavgifter 1 januari 2019, då med att man läser av registreringsskylt. I Tyskland och Slovakien måste man anmäla sin bil innan man kör. Logga in på en hemsida, tala om vilket registreringsnummer du har, samt koppla ett betalkort. Sedan är det bara att åka. När du kommer till en betalstation, så läser man av skylten och det samlas på ditt kort.

När man nu ändå har gjort sig besväret att logga in och fylla i en massa uppgifter, så borde det vara ganska enkelt att lämna uppgifter om miljöklass på bilen. Därefter glida in i de zoner som man är behörig att vara i.

Finns i Italien

Registrering av bilskyltar finns redan i Italien. Är du icke behörig, då kommer det ett inbetalningskort hem till dig. Kan man läsa ut sådan information i Italien, utan att jag har hjälpt till, då borde det fungera alldeles utmärkt om jag lägger in mina uppgifter. Sedan får myndigheterna i respektive land kontrollera mina uppgifter mot varandra. I Sverige låter vi ju redan Transportstyrelsen dela sina uppgifter, så här är det inga problem.

Spännande framtid.

Det kommer att bli förändringar, det är helt klart. Frågan är bara hur snabbt. Jag har inga problem med att vi kör miljövänligare, men det måste finns någon rim och ranson. Själv ska jag glida iväg till Hannover över påsken. Jo, det finns en grön dekal på fordonet, så det är inga problem. Jag har dock läst på en del, och lärt mig en del annat inför den här resan. Återkommer med tips inom kort. Bland annat går det att köra en icke miljöbil i miljözon, fast då blir det att hala upp börsen.

Vill du läsa mer om miljözoner, gå in på respektive land. Så fort jag har koll på något, skriver jag om det.

Grön miljöskylt för tysk miljözon

Grön miljöskylt, bra att ha i Tyskland.