Husbil i Europa

Detta inlägg har blivit läst 1245 Gånger!

Ta husbil i Europa

Jag läser på dn.se om en kille som sålde allt, köpte en husbil och drog ner i Europa. Eftersom jag gillar att resa, så gör även min fru, så har ämnet naturligtvis diskuterats hos oss, vi har dock aldrig kommit längre än en diskussion. Jo, en gång kom vi så långt att vi åkte iväg och tittade på ekipage, det var husvagnar, kanske inte riktigt samma sak, fast ändå. Det visade sig att vår lilla trevliga Ford bara fick dra 1200 kilo, och för det får man inte mycket. Jag har för mig försäljaren visade en husvagn, men redan på utsidan tittade vi på varandra och skakade lite lätt på huvudet, när vi steg in i vagnen blev det än mera negativt. Vi gillar utrymme, och det kan man inte anklaga denna husvagn för att ha. Vi tänkte oss, när vi åkte till husvagnsfirman, och vi kan ha trevliga utflykter, stuva in några barnbarn och njuta av någon strand. I denna maxade husvagn fick knappt hustrun och jag plats. Att då tänka sig några barnbarn, var inte på frågan. I ärlighetens namn ska sägas att det egentligen inte berodde på husvagnen, utan på vår Ford hade så klen vikt som den fick dra. Att vi la ner projektet har du säkert listat ut.
Men vi reser ganska mycket i Europa ändå, dock har vi ingen husbil i Europa. I stället för att leta campingplatser så letar vi hotell. Vi har lite krav på dessa hotell, dusch och toalett på rummet, det ska ligga hyfsat centralt, eller att man kan åka kommunalt till centrum, samt att bilen får placeras på lämpligt ställe. Frukost bör ingå, det är sällan det gör så när vi kommer ner i Europa. Det får man ofta köpa till, ibland till hiskeliga priser. Ett hotell tog €45 per person för frukosten, jag har för mig rummet kostade €89, vi avstod från detta hotell. Å andra sidan, finns det sådana frukostar på hotellet, så brukar det finnas trevliga ställen i närheten, som kan utnyttjas. Ett exempel är Swedinske som finns i centralstationen i Hamburg. I stället för att lägga drygt €50 för frukost på en del närliggande hotell, så tar man en liten promenad till Schweinske en trappa upp i byggnaden och köper en fantastisk frukost för kanske €10. Och så är €40 inbesparat, det kan man lägga på aftonens middag i stället.
Nu hamnade jag långt utanför ämnet, husbil i Europa, fast ändå inte. En husbil kostar, ganska ordentligt. Jag läste att bara skatten för en medelstor husbil drar iväg på över 30 000 numera, efter nya regler 2018. Det är mer än vad vi betalar för hotellrum om vi reser en månad, vilket vi numera gör. Till besparingarna för bilen jämfört med husbilen är drivmedel. Min lilla Ford drar ungefär 0,4 liter per mil, en husbil ligger ofta på 1,2 liter per mil. Om nu drivmedel kostar 14 spänn litern, så blir det en skillnad på 11,20 per mil. Kör vi 800 mil, så som vi brukar köra på våra resor, så blir det nästan 9000 kronor mera för husbilen. OK, vi bor på hotell, som kostar allt från 500 sek till 1200 sek, skulle tro att vi har ett snitt på 800 sek. Det blir 24 000 per resa. Det är ganska mycket mindre än vad husbilen kostar i skatt per år. Försäkring har jag inga uppgifter på. Skulle dock tro att min Ford är har lägre kostnad där.
Nu ska jag inte enbart vara negativ till husbil i Europa. Det finns lägen då jag kan se fördelar med husbilen. Ungefär som killen i DN, är ett sådant läge. Han hade fått en ganska stor händelse i sitt liv, och valde mellan att sitta kvar i ekorrhjulet, eller göra något drastiskt så att han började leva livet, igen. Det tyder på att det är en smart kille. Han väljer upplevelser i stället får att sitta hemma och kolla på tapeterna.
En annan situation som jag, som boende på Gotland, mycket väl kan tänka mig, plocka i husbilen på Fredagen och gör helgutflykter. Man kör iväg och ställer sig på något mysigt ställe vid kusten, vakna på morgonen och se hur solen kravlar sig upp ur vattnet. Det är häfta upplevelser, och vad jag känner till så finns det inga hotell, eller mycket få hotell, som kan mäta sig med en sådan upplevelse.
Jag har ett litet varmt hjärta för de gamla campingbussarna som VW gjorde, du vet de där på 1960-talet som hade dubbla dörrar bak, och som egentligen rymde hur mycket som helst. De gick som personbil, och man kunde köra ganska ordentligt. De gick 0-100 på sju timmar. Man skulle inte ha bråttom. Hittar jag en sådan, då köper jag den nog, allt i syfte att kunna smyga ut på någon gotländsk strand, och kolla antingen på soluppgången eller nedgången. Så bara ställa in stolarna, bordet och parasollet, för vidare färd. Det skulle jag älska. Denna VW kommer då aldrig att lämna min ö, Gotland. Jag ska enbart ha bussen som ett nöje, utan att det blir en husbil i Europa. Det skulle definitivt bli en litet tillflykt eller kanske utflykt även nu i Coronatider. Stoppa i en korg med kaffe, smita iväg, sätta upp parasollet, och stolarna, och så bara spana ut över havet.

Husbil i Europa, inte med en sådan här i vart fall, den ska enbart rulla hemma.
Husbil i Europa, inte med en sådan här i vart fall, den ska enbart rulla hemma.