Tyskland – mitt i Europa – Bilturistens hemland enligt många.

Postat den av
Tyskland flagga

Tysklands flagga

Tyskland är Europas hjärta.

Tittar man på biltrafiken, så stämmer det. Jag har aldrig varit med om så intensiv trafik någonstans. Man har, trots väldigt många motorvägar, ett underdimensionerat vägnät. Jag minns en resa, från gränsen mot Schweiz till Kiel. A7. Det var 28 vägarbeten på drygt 90 mil. Alla var inte bamsearbeten, men de orsakade en del stopp. Tyskarna älskar sina motorvägar, och ser till att man bygger på dom, hela tiden. Visserligen är motorvägarna fina och stora, men de räcker inte till, och alla vägarbeten gör att det blir köer, oändliga köer emellanåt. Mitt generella tips, ska du passera München, Rühr-området eller ibland Berlin, leta efter lite mindre vägar för dessa passager. Dels kommer du fram, dels slipper du köer. Jag ska återkomma med rekommendationer på lämpliga vägavsnitt.

Vägavgifter

Än så länge finns inga vägavgifter i Tyskland. Men det är på förslag. Hösten 2017 har man sagt att det ska komma. För utländska besökare räknar med en avgift om 10€ för tio dagar, eller drygt 20€ för två månader. Man ska kunna köpa detta på bensinmackar och på nätet. Bilens registreringsnummer läggs in i ett system. Sedan blir man fotograferad när man kör och avstämning sker i systemet. Har du betalt, så är det OK. Har du icke betalt, ja då garanterar jag att du har en lapp i brevlådan när du kommer hem. Ja, detta även om du bor i Sverige eller annan plats. Tyskarna är effektiva. Jag råkade vara lite för tung på foten förra året. Inom en kort tid, så kom det en förfrågan till hustrun, bilägaren. Det var bara att fylla i och skicka tillbaka. Hot om böter eller fängelse ingick. Så jag förväntade mig en böteslapp. Nu har det gått drygt åtta månader sedan detta hände. Jag vet inte om man tappade bort vår lapp, eller om jag ännu kan förvänta mig ett inbetalningskort.

Hastigheten på tyska vägar.

Numera är det inte alltid fri fart på motorvägarna. Fråga mig. Är det oskyltat, så är det fri fart, i andra fall gäller 130. Är det en tillfällig hastighetssänkning, sätter man ofta upp fartkameror. Och man är inte lika generös med skyltar som i Sverige. Kameran bara står där.
På landsvägar gäller 100 km i timmen och i städer (gula skylar) gäller 50 kilometer i timmen. Det finns ibland gröna ortsskyltar. Det innebär att farten ska sänkas, dock oklart hur mycket.

Promillegränser.

Ja, du som läser detta behöver ju inte tänka på de här gränserna. Du kör ändå aldrig när du har druckit något. Men du säkert någon kompis som undrar. I normalfallet gället 0,5 promille. Är du under 21 eller har haft körkort mindre en två år, då är det noll som gäller.

Drivmedel:

Det finns ganska gott om bensinstationer i Tyskland, så det är ingen större risk att du blir utan. Men ha koll. Jag har för mig att det blir böter om du kör soppatorsk på en motorväg och blir stående. Bensin finns i fyra olika klasser, Benzin = 92 oktan, Super = 95, SuperPlus = 98 och Super E10 = 95 oktan som är utblandad med 10% etanol. Ska fungera i de flesta bilarna. För diesel finns två klasser, Citydiesel är renare och vanlig Diesel. Sedan finns det ytterligare några specialvarianter.

Miljözoner

Sedan många år finns det miljözoner i de centrala delarna av många tyska städer. Om du vill köra in där, måste du skaffa dig en dekal. Enklast glider du in på Dekras hemsida och beställer en dekal. Du får uppge din bils registreringsnummer. Så kollar dom hur miljövänlig din bil är, och du får en dekal med en färg som motsvarar din bil. OBS, dekalen följer hela bilens livslängd. Den kostar knappt 200 kr. Du kan beställa den i Tyskland också. Här kan du läsa mer om systemet. Mitt tips är att du skaffar dig dekalen i god tid innan du åker. Du får nämligen böter om du parkerar i en miljözon. Har du en gul dekal, ja då kan du lägga det problemet åt sidan, då gäller det överallt.

Barn i bilen

Ja, det går alldeles utmärkt. Är barnet under 150 cm eller under tolv år måste det sitta i bilbarnstol eller på en bilkudde i baksätet. Barn under tre år får placeras i bilbarnstol i framsätet.