Broarna över Stora och Lilla Bält

Detta inlägg har blivit läst 6047 Gånger!

Gamla Lilla Bältsbron

Gamla Lilla Bältsbron

Från Sverige går det ganska många vägar om man vill ner i Europa. En som jag har valt några gånger är över den danska ön Fyn. Då ska du passera de båda broarna över Stora och Lilla Bält. Den här resan är omkring 20 mil längre än om du åker och tar färjan Rödby – Puttgarden. Jag kan ändå tycka bilvägen är bättre, sett ur ekonomisk synvinkel. Inför en del storhelger och på sommaren, så har färjorna en benägenhet att öka i pris, en ToR på en bra bit över 2000 SEK för en ToR, två vuxna och bil. Nåväl, har du Frankrike/Spanien som mål, så spelar dessa 20 mil mindre roll. Det enda problemet på den här vägen är passagen av Hamburg på väg 7. Det är ofta trafikinfarkt genom centrala Hamburg.

Broarna över Stora och Lilla Bält – Danmark

Åter till Bältbroarna. De är två, Stora och Lilla bält. Ja, egentligen tre. Den första Lilla Bältsbron byggdes påp tidigt 1930-tal och invigdes 1935. Den band samman Danmark på ett sätt som tidigare inte var möjligt. I takt med den ökade biltrafiken, så ansågs denna bro vara otillräcklig. Den nya Lilla Bältsbron, mellan Fyn – Staurby och Jyllands Fredericia, invigdes 1970. Trots att motorvägen inte var speciellt utbyggd på den tiden, så byggde man ände denna bro i full motorvägstandard. Den trefiliga motorvägen över bron är numera en av Danmarks viktigaste motorvägar.

Stora Bältsbron stod färdig 1998, efter cirka tio års byggande. 18 kilometer förbindelse mellan Själland och Fyn till en kostnad av drygt 21 miljarder danska kronor i penningvärdet för 1988. Det passarer idag drygt 12 miljoner fordon per år, nästan en fördubbling jämför med första årets knappt sju miljoner. Normalpriset för att passerar Stora Bältsbron är 340 DKK, vilket motsvarar ungefär 325 SEK. Ock som vanligt finns det många rabattmöjligheter. Ja man vill ju även här försöka styra trafiken mot lågtrafiktider. Lilla Bältsbron är gratis.

Testa gärna denna väg

Har du inte åkt denna väg tidigare, så tycker jag du ska prova. Det finns en hel del små fina rastställen längs motorvägen, där du kan inta medhavd frukost, eller vad du nu har med dig. På vissa rastplatser finns det bra restauranger, dock med danska priser. Jag vet inte hur många svenska fordon som passerar här, men det räknas numera som en av de större transitvägarna mellan Sverige och Tyskland.

Färjefritt – Sverige – Tyskland

Om det nu i sig är något mål att åka färjefritt från Sverige till Tyskland, så kan du numera göra det. Ta bara Öresundsbron tillsammans med dessa två broar, så kan du köra exakt när du själv vill. Sedan man byggde motorvägen över Fyn klar, så har jag inte upplevt några köer eller annat som hindrar framfarten. Å andra sidan, vi körde den här vägen några gånger när man byggde motorvägen, framförallt den sista delen över Fyn mot Lilla Bält. Då var det köer, jag vill minnas att vårt rekord att passera den sista milen upp mot Lilla Bältsbron låg på tre timmar. Då funderade man på varför man tog denna väg. Å andra sidan, numera går det som en dans. Senast vi körde denna passage har jag för mig det var något litet vägarbete strax innan Odense.

#Blogg100 – Dag 34

Stora Bältbron - Broarna över Stora och Lilla Bält

Stora Bältbron – Broarna över Stora och Lilla Bält